
15-11-2025 | NieuwComplex
Het nieuwe Ring Pass complex: PARKEREN
We zijn in de afgelopen artikelen al enige tijd buiten. We hebben het over het nieuwe clubhuis als entree tot het terrein gehad. We hebben langs de velden gewandeld. En we hebben de blaashallen bekeken. Laten we het nu eens hebben over die andere grote ingreep: hoe komen we straks aan? Ofwel, tijd voor hoe het nieuwe parkeren eruit gaat zien!
Een stressvolle fuik
Ons huidige parkeerterrein wordt vaak ervaren als een fuik. Als je aan komt rijden met de auto is het namelijk erg moeilijk te zien of er vooraan nog plek is. Vooral op drukke tijden weet je eigenlijk nooit of je voor niets naar voren rijdt. Je ziet namelijk alleen maar de eerste paar auto’s.
Maar je hebt weinig andere keuze dan de gok te nemen en door te rijden. En als dan blijkt dat er geen plek vrij is vind je je in een soms onmogelijke positie. Het is druk. Met soms nog andere auto’s achter je. En altijd fietsers en wandelaars om je heen. Teams die zich verzamelen. Kinderen die enigszins instabiel met grote keeperstassen rondlopen. Tja, en in al dat geweld moet je dan achteruit terugrijden of draaien met je auto. Op zo’n plek waar het eigenlijk net niet kan. Leuk is anders.
Dus, de opdracht was simpel. Dat moet beter kunnen.
Eenrichtingsverkeer en groen
In het nieuwe ontwerp is het Ring Pass parkeerterrein gesplitst in twee afzonderlijke delen. Een voor de fietsers en wandelaars, en een voor het autoverkeer. Dat zorgt ervoor dat alles veel overzichtelijker en veiliger is.
We beginnen met het autogedeelte. Want los van het feit dat dit gedeelte nu alleen voor auto’s is zijn er nog enkele andere verbeteringen. De meest in het oog springende is dat we voortaan een rondje kunnen rijden! Hiermee kun je altijd rustig langs alle parkeerplaatsen rijden, en dat in één richting. Geen plek gevonden? Rij nog eens een rondje. En van het terrein afrijden is voortaan heel eenvoudig met de neus vooruit.
Het aantal parkeerplaatsen is gelijk aan wat we nu hebben. Maar straks zullen ze allemaal schuin zijn opgesteld. Dat maakt het veel eenvoudiger om er in en uit te rijden. Daarmee benutten we het gebruik van deze ruimte veel beter.
Is dat dan alles? Nee, want het nieuwe parkeerterrein is ook nog eens een stuk groener. We hebben grasbetontegels straks. En tussen de parkeerplaatsen staan er af en toe bomen. Zo voorkomen we dat we straks weer zo’n grote zwarte betonnen vlakte hebben. En niet alleen omdat dit er gewoon minder mooi uitziet. Het heeft ook een functie. Want zo’n vlakte wordt bloedheet op warme dagen. Dat heet ‘hittestress’ en dat is niet goed voor het milieu.

Verkeersoverlast
Voordat we naar de fietsers en voetgangers gaan, eerst iets anders nog. Doordat het parkeren als een fuik wordt ervaren kiezen mensen er soms voor buiten het hek te parkeren. Dat zorgt voor verkeeroverlast in de buurt. Met de nieuwe verbeterde parkeerinrichting zullen we al heel veel opvangen. Maar, er zal altijd verkeer blijven van en naar Ring Pass. En hier wordt het moeilijker, want zodra je buiten het hek komt is het aan de gemeente. Doen we er dan niks aan? Natuurlijk niet.
Vanaf begin af aan hebben we met de gemeente heel constructief samengewerkt. Ook op dit onderwerp. Want ook al kunnen we hierover niets zelf beslissen, we kunnen wel samen kijken of we ook buiten het sportpark mogelijkheden zien om de verkeersafwikkeling beter te maken voor de buurt. In ons tweede bewonersoverleg hebben we het onderwerp dan ook hoog op de agenda gezet. En gezamenlijk – Ring Pass én omwoners – hebben we ideeën, verbeteringen en oplossingen verzameld. Het aanpassen van parkeerplaatsen, meer controles of bijvoorbeeld verplichte rijrichtingen op bepaalde dagen. Deze zijn alle aangedragen bij de Gemeente en worden momenteel besproken daar.
Een nieuwe stalling en een nieuwe brug
Ok, dan weer terug naar wat wel helemaal in eigen handen ligt. Het ontwerp voor de fietsers en voetgangers. De nieuwe opzet maakt het ook voor hen allemaal prettiger, overzichtelijker en veiliger. Voor de fietsers – en dan bedoelen we ook bakfietsen en scooters en zo - is er straks een afgezonderde stalling omringd met heggen en bomen. Deze zal qua capaciteit net iets groter zijn dan nu, en er zal ruimte zijn voor de verschillende soorten van vervoer. Dat betekent dat bijvoorbeeld de grotere bakfietsen hun eigen plek zullen hebben.
Om hier te komen zal er een nieuwe brug worden gebouwd die vanaf het Polderpad naar het Ring Pass terrein leidt. Waar je ‘m ingetekend ziet op de afbeelding is iets van de hoek af. Maar, dit is nog even ter illustratie. De exacte positie wordt nog bepaald waar het het beste past. In ieder geval hebben wij de brug op verzoek van de omwonenden een stuk omhoog geschoven en zal hij dus ergens in de hoek van het Polderpad komen te liggen.
En hoe ziet die brug zelf dan eruit? Dat weten we nog niet. Maar we willen graag een ‘Delftse brug’. Dat is een brug met een slank brugdek en witte spijlen en een kenmerkend icoon verwerkt in het hekwerk. Die zien er namelijk niet alleen mooi uit, we passen dan ook mooi in de Delftse omgeving waar op verschillende plekken zo’n zelfde brug staat. Wellicht ken je ze. Zo zijn er van dit soort bruggen te zien bij het Wilhelminapark, het Henry Dunantpark, de Koningin Emmalaan, de Frogersingel of de Delfgauwseweg om er maar een paar te noemen.
De volgende keer bespreken we bomen, struiken, water en dieren... Ofwel, wat hebben we gedaan met de invulling van natuur op ons nieuwe complex. Tot dan!
Vriendelijke groet
Werkgroep Nieuw complex Ring Pass

