09-03-2020 |

Op RingPass respecteren wij de scheidsrechters


De laatste tijd krijgen we steeds
vaker berichten van ongewenst gedrag richting scheidsrechters. Niet alleen van
spelers, maar ook van coaches en publiek. Als gevolg hiervan verliezen
scheidsrechters het plezier en stoppen zij met fluiten. Nieuwe scheidsrechters
worden afgeschrikt en willen ook niet meer fluiten. Laten we met elkaar deze
negatieve spiraal doorbreken en onze scheidsrechter positief benaderen en
aanmoedigen, zodat het weer leuk wordt om op Ring Pass te spelen én te fluiten.

Arbitrage is mensenwerk.

Geen enkele scheidsrechter ziet 100%
van de overtredingen of schat elke situatie correct in. Daarnaast ziet iedereen
elke situatie vanuit een andere hoek, afstand en door een andere (gekleurde?)
bril. Daardoor zal iedereen—op en naast het veld—iedere situatie anders
interpreteren en beoordelen. Maar tijdens een wedstrijd zijn het de
scheidsrechters, en enkel zij, die de beslissingen nemen. De scheidsrechters op
Ring Pass zijn allemaal vrijwilligers, die tijdens elke wedstrijd hun best doen
om de spelers een zo sportieve, eerlijke en veilig mogelijke wedstrijd te laten
beleven. Alleen al daarom verdienen zij respect en behoren op een beschaafde
manier te worden benaderd.

https://www.youtube.com/watch?v=f3m7RJZloeM

Stof tot nadenken:

·Welk signaal geeft een
coach die klaagt over de arbitrage aan de spelers?

·Hoe vaak wordt openlijk
tegen een speler geklaagd als deze een fout maakt?

·Zal een scheidsrechter
beter gaan fluiten door jouw geklaag?

·Wat vinden de kinderen
ervan als hun ouders langs de lijn aan het klagen zijn en welk signaal geeft
dat?

·Hoe zou je het zelf als
scheidsrechter vinden als al jouw beslissingen bekritiseerd worden?

·Als je een wedstrijd
verliest, komt dit dan door die ene verkeerde beslissing, of door alle gemiste
kansen en verdedigende fouten?

Een sportieve en respectvolle 2de
seizoenshelft gewenst.